Ön itt jár: Informatika szakkör

 

 

 

Informatika szakkör a könyvtárban

  Könyvtárunk - mely Akkreditált Kiváló Tehetségpont - 2015 októbere és 2016 júniusa között informatika szakkört szervezett általános és középiskolások részére.

A projekt egyik fő célkitűzése az volt, hogy a programra jelentkező különböző előképzettségű gyerekek mindegyike el tudja sajátítani azokat az alapvető ismereteket, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a továbbiakban önállóan is képesek legyenek programozni, illetve a programozáshoz szükséges képességeik fejlesztéséhez az információkat megszerezni, a szaknyelvet megérteni.

A programra 10-15 éves lányokat és fiúkat vártunk. 16 alkalommal, szombaton délelőttönként érkeztek a diákok, akik Prievara Zsolt informatikus-mérnök kalauzolásával ismerkedhettek meg az informatika, azon belül a programozás alapjaival. A kezdeti alapozó lépésektől a 9 hónap alatt mindannyian eljutottak arra a szintre, hogy önállóan is képesek legyenek egyszerűbb programokat írni.

Az ismeretek elsajátításához a Touch Develop (https://www.touchdevelop.com) nevű rendszert használták, amely egy, a Microsoft által folyamatosan fejlesztett, bárki számára a weben ingyenesen elérhető fejlesztőprogram.

Programozás a Touch Develop rendszerben

 

Előadónk, Prievara Zsolt, mérnök informatikusként szerzett diplomát, és még gyermekkorában szeretett bele a programozásba, különös tekintettel a számítógépes játékok világába. Zsolt jelenleg is fejleszt játékokat mobiltelefonos platformokra, de egyben nagyszerű előadó is, hiteles, szakmájában sikeres ember és nagyon jól ért „gyermeknyelven” is. A gyerekek mindig nagy örömmel jöttek a szakköri alkalmakra, még ha szabadidejüket kellett is rááldozni.

www.delmagyar.hu/szentes_hirek/szabadidejukben_is_tanulnak_a_tehetsegek/2472074/

A programot a könyvtár részéről Szekeres D. Mónika informatikus könyvtáros, programozó matematikus koordinálta.

 

A szakköri munka sikeres beindulását követően lehetőségünk volt pályázni is a témában. Az Emberi Erőforrások Minisztériumától NTP - MTTD-15-0093 számmal támogatást nyertünk a képzésre, így lehetőségünk nyílt arra is, hogy két egynapos kirándulást szervezzünk a gyerekeknek.

A két kirándulási nap egyikén a csapat ellátogatott a budapesti Camponában található Csodák Palotájába, ahol egész napos programon vettek részt.

Az Öveges teremben

 

Az Öveges teremben tartott izgalmas fizikai kísérletek mellett kipróbáltak minden kiállított érdekességet, de legnagyobb izgalommal a Földönkívüli kalandok interaktív kiállítás feladatait próbálgatták. Ezen számítógépes játékok mögött pontosan olyan programkódok álltak, melyeket ők is tanultak, gyakoroltak a tanév során.

A másik kirándulási napon Szegedre, a Szent-Györgyi Agórába látogatott el a csapat, ahol a Látvány laboratóriumban, fénnyel kapcsolatos kísérletekben vehettek részt, valamint tárlatvezető kíséretében megtekinthették az Informatika történeti kiállítást. Mári Zsolt nagy szeretettel kalauzolta a csapatot és fáradhatatlan lelkesedéssel válaszolt a gyerekek minden kérdésére.


 

 A kiállítás utolsó attrakciójaként mindenki kipróbálhatta a „retro” számítógép gyűjtemény darabjait. Ezek az eszközök kézzelfogható közelségbe hozták a gyerekek számára az informatika és a programozás kezdeteit.

 

 


 

A diákok a tanultakat minden alkalommal azonnal átültették a gyakorlatba. Több különböző programot is írtak a tanév során közösen, de mindig beépítve, figyelembe véve az egyéni ötleteket. Előbb a mostanában nagy népszerűségnek örvendő Flappy Bird játékot készítették el, majd egy felülnézeti autós játékot. A játékok egy-egy példánya az alábbi linken érhető el:

Flappy Bird: https://www.touchdevelop.com/twouqw

Autós játék: https://www.touchdevelop.com/npstbm

Az évet egy bementi teszt írásával kezdték. Ez segített felmérni, hogy a gyerekek milyen szintű jártassággal rendelkeznek az informatika és a programozás területén. Az év végi teszt eredményeit megnézve azt a megerősítést kaptuk, hogy a program elérte a kitűzött célt, hiszen többen maximális pontszámot értek el. Illetve mindenki elkészítette azt az autósjátékot, amely saját ízlését és ötleteit tükröző egyéni munka lett.

Nagy öröm volt együtt dolgozni a csapattal.


 

Reményeink szerint a munka – új gyerekek bevonásával – októbertől folytatódik.

 

A program megvalósításához köszönjük a támogatást:

 

 

Könyvtár információk

Szolgáltatásaink árjegyzéke »
Rendezvényeink »
Híreink »
Elektronikus szolgáltatásaink

Online katalógus »
Könyv hosszabítás »
Elérhetőségeink

Megközelíthetőség, nyitvatartás »
Panaszbejelentés »
Keresés

Tehetségpont

Elektronikus könyvtár

Elektronikus könyvtár megnyitása »